Grenoble 3c

Turism
På morgonen åkte jag först spårvagn in till centrum, och sedan buss åt nordväst innan jag återvände till polygonen. Längs en tre hållplatser lång sträcka var det vägarbete så att bussen gick en annan väg, och då varnades det på LCD-displayen i bussen både innan och under omledningen. I övrigt varnas det regelbundet på alla skärmar i alla bussar för att linje 1 (söderut) och 3 (nordvästerut) kommer slås ihop till en ny linje 1. Det delades också ut flygblad denna morgon, som förklarade att det i framtiden skulle bli en spårvagnslinje av detta.

Den tyska forskare som visat mig runt på ILL under eftermiddagen skjutsade mig även in till tågstationen, och jag fick veta på vägen att "Grenoble" är en förvanskning av "Gratianopolis", efter den romerska kejsaren Gratianus. Sedan tog jag spårvagn och apostlahästar följt av linbana upp till bastiljen, och jag fick den goda överblick över Grenoble och bergen runtomkring som jag önskat mig.

De centrala delarna av staden ser ut ungefär som motsvarande i Paris, men i området kring mitt hotell finns modernare och högre hus, och mellan det och polygonen ser det ut som ett övergivet industriområde (som dock håller på att rivas). Uppe i bergen går det smala vägar kantande av tvåvåningsbetongvillor, som i Italien, men så fort det finns lite plan yta dyker fyrfiliga vägar och femvåningshyrehus upp.

I bastiljen irrade jag mig in på ett bergstruppsmuseum skött av en fransman med stark dialekt, och det slutade med att jag såg en interaktiv utställning (i betydelsen att varje gång man gick till nästa utrymme startade en videoprojektor parallellt med ett ljudspår i apparaten jag hade runt halsen) om franska bergstruppers betydelse i såväl dagens Afghanistan etc. som andra världskriget (franska motståndsrörelsen) och tidigare krig.

Efter att ha konstaterat att det enda Grenoble har som anses vara värdigt att tryckas på ett vykort är linbanan gav jag upp idén att köpa vykort, och åkte ner igen.

Nästa anhalt var bokaffären fnac, där jag köpte en lär-dig-turistsvenska-bok för fransmän (för fonetiseringarnas skull, exempelvis "yâ:g skeulè vilya chika dé: Hè:r paké:tet till lyon méd flü:gpost") samt en bok med gåtor. Jag kanske borde ha anat att utbudet av böcker på engelska inte var särskilt stort - endast tre hyllor.

Middag
Till middag blev det moules frites som planerat. För €13.80 fick jag imponerande 80 stycken musslor (dock relativt små), samt kräftsallad till förrätt och pommes.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: