Jag är en modellerare

Jag tycker om att modellera saker, exempelvis mig själv, världen, bilar, matlagning, etik och ekonomi. Modeller utgör en brygga mellan verklighet och teori, eftersom det är lättare att teoretisera kring en tydlig modell och sedan fundera på hur bra modellen stämmer överens med verkligheten, än att försöka teoretisera kring verkligheten direkt.

Då jag är en abstraktör intresserar jag mig främst för teoretiserandet kring modeller, och huruvida modellen stämmer överens med verkligheten är inte så viktigt: "Never let reality get in the way of a good model". Det säger sig självt att jag därmed inte heller tar mina modeller på så stort allvar.

Kommentarer
Tim [http://gurka.se/] (2011-03-01 @ 09:56:49):

Det här och abstraherandet gäller nog alla människor.


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2011-03-02 @ 16:46:32):

Jag håller med om att folk gör det naturligt i vardagslivet utan att tänka på det, men jag tror att långt ifrån alla tycker om att aktivt fundera över och filosofera kring modeller och abstraktioner.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: