Auto-Tune the News

Idag råkade jag höra en bit av 9/11-ceremonin på kinesisk TV, samtidigt som vi lagade mat. Musiken (kör följt av säckpipor) lät dock lite konstigt - lite då och då hoppade den upp eller ner ett halvt tonsteg. Till en början trodde jag att det var meningen (jfr schlagerhöjning), men när jag senare hörde klockringningen som markerade tidpunkten för den första kraschen förstod jag vad som pågick: Kineserna auto-tunade nyhetssändningen!

(Auto-tune används för att dölja falsksång genom att förskjuta alla toner till närmaste rena ton. Rebecca Black fick kritik bland annat för detta. Man kan också använda det bara som specialeffekt, vilket bland annat Cher gjorde i Believe. Slutligen används samma teknik även för att tonsätta talad text, som i Auto-Tune the News och Symphony of Science.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: