iPad 3

Igår provade jag att ta föreläsningsanteckningar i LaTeX på en Ipad med bluetooth-tangentbord. (Det är nästintill omöjligt att anteckna med touchscreen-tangentbordet eftersom man måste byta läge för att komma åt siffror och symboler.) Jag laddade ned en monospace-textredigerare gratis från app store, men jag brydde mig inte om att skaffa en LaTeX-kompilator.

Det gick inte mycket långsammare att live-TeX:a jämfört med att skriva för hand, men jag behövde avsätta mer hjärnkapacitet till antecknandet och fokuserade därmed mindre på föreläsningen. Det var inget problem på grunken, men jag kommer nog fortsätta att anteckna för hand på föreläsningarna i Cambridge, där tempot är högre och materialet inte är känt för mig sedan tidigare.

Med ett tangentbord som inte sitter ihop med skärmen kan man vara lite mer kreativ med placeringen. Jag kom fram till att den bekvämaste positionen är att ha tangentbordet i knät, och det stör också mindre eftersom ljudet inte fortplantas ut i och förstärks av bordet utan istället dämpas av det. Enda nackdelen är att det ser väldigt suspekt ut att sitta och stirra på en ipad med händerna under bordet.

För övrigt drog Ipaden ungefär 7% batteri per timme under försöket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: