AMDG

Förra terminen hade jag en kurs gemensam med en trevlig amerikan som läste en lite bredare blandning av både ren och tillämpad matematik. Han brukade alltid skriva "AMDG" längst upp i hörnet på sina papper, vilket jag till en början antog var hans initialer eftersom det inte var kursen (som hette PSM) och hans förnamn började på A.

En gång hade jag för mig att jag såg honom i Trinity, så för att ta reda på vilket college han gick på försökte jag slå upp honom i universitetets epostadresssregister, men hittade ingen med dessa initialer. Senare provade jag google istället, och fann att enligt wikipedia står AMDG för "ad maiorem dei gloriam" ("till guds större ära") och skrivs av jesuiter högst upp på deras papper. Detta stämmer väl överens med observationen att han alltid har med sig en ring och på sig en pikétröja som det står "jesuit [stad]" på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: