Insektsförvirrning

Jag läste just en artikel på Naturskyddsföreningens blogg om insektsförvirrning som ersättning för bekämpningsmedel. Idén är att sprida ut en falsk parningsdoft över odlingarna så att skadeinsekterna inte hittar till varandra för att para sig.

Min spontana undran är förstås hur detta är bättre än vanliga bekämpningsmedel: Det är ju också "kemikalier", samt kommer få problem med resistens eftersom det utsätter insekterna för evolutionärt tryck.

De fördelar jag kan tänka mig är att dessa doftämnen inte behöver appliceras i lika stor mängd som insektsgift, samt att de har en större chans att vara ofarliga för människor och natur (men man kan ju aldrig vara riktigt säker när man manipulerar moder natur - eller hur?).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: