Ambulansavgift 4

Re: http://pelli.blogg.se/2009/april/ambulansavgift-3.html

Idag skriver corren att ambulansavgift på 150kr införs: http://www.corren.se/archive/2009/4/23/20pwhlraodiaxtk.xml

"Ambulanstransporter som undantas från avgift är; akuta ambulansresor, även transporter till återkommande dagsjukvård, cancerbehandling och dialysbehandling. Personer som inte fyllt 20 år, värnpliktiga och kriminalvårdens patienter, slipper också avgift vid ambulanstransport. Även liggande sjuktransport undantas från avgift."

Förslaget är mer generöst än jag hade tänkt mig: akutfall, återkommande resor, barn, och liggande patienter är gratis. Jag kan inte riktigt komma på något annat scenario där ambulans skulle vara motiverat, och då är det väl rimligt att övriga typer av resa beskattas.

Risken att man tvekar till att ringa trots behov kvarstår, men jag tycker förslaget är generöst nog för att de fall där det kan vara tveksamt inte ska kunna vara akuta.

Corren har fortfarande inte klargjort när avgiften fastläggs och meddelas till patienten - vid beställning eller vid ankomst? Jag har tidigare framlagt argument emot det senare alternativet. I ingressen står det visserligen "Den som inte är akut sjuk och beställer ambulans för att åka till sjukhus får från och med förste september betala 150 kronor.", vilket antyder det förra.

EDIT:
Viktor (2009-04-27 @ 15:53:02):
Här står det om motsvarande i UNT (Upsala Nya Tidning):
http://www2.unt.se/article/1,1826,MC=77-AV_ID=900042,00.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: