Sits

På den sällan använda herrtoan utanför Part III-rummet i CMS finns två rum med varsin toalett. Jag har tidigare funderat på att det optimala tillståndet för dem torde vara att den ena har sitsen uppfälld medan den andra har sitsen nerfälld kombinerat med att båda dörrarna är öppna så att man snabbt får en överblick över situationen och kan välja den toalett som redan är i önskat läge. Så idag hände det sig att toaletterna var i exakt detta tillstånd, och efter att först ha instinktivt rört mig mot fel toalett eftersom ljuset redan var tänt där insåg jag att detta var mitt drömscenario och valde den korrekta toaletten istället. (Och så undrar jag förstås om jag borde ha valt fel toalett och utsatt mig för lite extra möda och infektionsrisk i utbyte mot att inte aktivera det rörelsesensorstyrda lyset på den andra toaletten också.)

Denna utläggning om toalettsitsar påminner mig om en gammal VDM (fransk FML) om hur sittkissarna vann över ståkissarna genom att avlägsna toalettlyset.

För övrigt har jag ingen sympati för de som klagar på att folk lämnar sitsen uppfälld. Jag är själv sittkissare och jag har aldrig ens regaret på att min far lämnat sitsen uppfälld. En viss förklaring är dock att jag som uppväxt ståkissare har lärt mig att instinktivt fälla ner sitsen när jag vill sitta, och detta utan att tänka onda tankar om föregående användare.

Jag anser bestämt att man inte ska ändra toalettsitsens läge efter användning av hänsyn till nästa användare. Detta tjänar ingenting till eftersom arbetet att ändra läge på sitsen är lika mödosamt för båda parter, och dessutom riskerar man att ha ändrat sitsens läge i onödan ifall nästa person (som kanske är en själv igen) vill ha det läge man ursprungligen använde. Undantag till denna regel är om man exempelvis bor med en handikappad person som har svårigheter att själv ändra läge på sitsen, eller om man är helt säker på vem som kommer använda toan härnäst (eftersom vederbörande redan är i rummet eller har deklarerat sina intentioner utifrån) samt dennes preferenser.

Dock godtar jag argumentet att exempelvis locket ned ser trevligare ut eller är mer praktiskt (men jag undlåter mig att fälla värderingar om huruvida det är värt mödan).

Kommentarer
Tim [http://gurka.se/] (2012-02-21 @ 07:54:37):

Dessutom undviker det en del av lukten att stänga locket.


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2012-02-21 @ 09:07:58):

Två saker internet har lärt mig:



1. Courtesy flush.



2. Det finns två typer av folk på denna jord: De som torkar sig sittandes och de som torkar sig ståendes. Väldigt få känner till den andra gruppens existens.


Tim [http://gurka.se] (2012-02-21 @ 10:01:07):

SITTANDE???


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2012-02-21 @ 10:16:57):

För övrigt insåg jag nu att jag var tvetydig på grund av de två olika betydelserna av ordet "andra". http://pelli.blogg.se/2009/june/andra.html


Rävöra [http://foxears.gurka.se] (2012-02-21 @ 15:26:35):

Det Tim sa, man undviker lukten. Vissa toastolar skvätter utanför när man spolar.



För övrigt, om någon följer Big Bang Theory, så svarade det här inlägget på frågan "Hur skulle Sheldons blogg se ut?" Speciellt delen med "extra möda och infektionsrisk".


Karl (2012-02-22 @ 23:45:31):

HAHAHA - det här var ju ett jättebra blogginlägg!


Annika (2012-03-25 @ 11:38:24):

Torka sig STÅENDE?

Tycker att locket ska fällas ned eftersom det ser trevligare ut! (Enligt mig är det mödan värt.)



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: