Massaker

Jag har den senaste månaden massakrerat flera musikstycken i tjänsten, genom att pressa in dem i det stela tvåpotensformatet (som jag för övrigt anser är en mycket bra standard) så att takterna hamnar i grupper om framförallt 8 eller 16.

Mitt svårast sargade offer har genom extrainsatta repriser och strykningar omvandlats från 4+8+6+16+5+8+19+5 till 2+16+16+16+16 alternativt 2+8+16+8+16. Detta kom jag att tänka på idag när en balettelev frågade mig efter lektionen vad det var för stycke jag hade spelat. Tyvärr kommer hon bli besviken för originalversionen är inte alls lik vad jag spelar (och min tolkning är självklart bättre :p).

En sak jag stör mig på är att av de stycken jag spelar avviker de flesta avvikande stycken från tvåpotensformatet på ett och samma löjliga sätt: Extratakter där ingenting av intresse händer. Dessa takter visas ingen nåd, och jag tror inte heller någon märker att jag hoppar över dem. Man skulle kunna tro att de har satts dit bara för att kompositören inte ville göra stycket i tvåpotensformat.

Nedan följer en krånglig beskrivning av min slakt av ovanstående stycke:

Höj tempot 50%
Stryk takt 1-2
Upprepa takt 5-12 och stryk takt 13-18 / Upprepa takt 9-12 och stryk takt 15-16 / Upprepa takt 13-14 / [stryk takt 13-18 utan upprepning]
Stryk takt 39 (SHOW NO MERCY!)
Upprepa takt 40-43 med h.h. en oktav lägre / [stryk takt 43-46]
Stryk takt 56 (TAKE NO PRISONERS!)
Ersätt takt 64 med något i E-dur.
Stryk takt 65-66 (THIS IS SPAARTAAAAA!)
Stryk takt 67-71 (WTF?)

För övrigt har jag uppnått (vad man något felaktigt skulle kunna kalla) break-even i jobbet: Jag investerar lika många timmar som jag får betalt för, iallafall på tisdagar.

Kommentarer
Tim [http://gurka.se] (2010-04-14 @ 08:49:00):

Break-even är nog när du fått betalt för alla timmar du någonsin lagt ned :p



(Förutsatt att kunskapen inte är värd något..)


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2010-04-14 @ 10:26:58):

Nja, när fysikerna uppnår break-even med fusion så är det nog fortfarande lång tid kvar tills de tagit ut lika mycket energi som de stoppat in i fusionsforskning.



Det som gör detta till ett icke-break-even är att det inte finns något som säger att min arbetstid är värd just det jag får betalt.


Kalle (2010-04-15 @ 00:22:41):

Här hade man ju önskat ett smakprov även "post-gunnar" så att säga.



Visste du för övrigt att alla länkarna till andra bloggar inte hänger med när man läser gamla inlägg på din blogg. Ska det vara så?


Pelli [http://pelli.blogg.se/] (2010-04-15 @ 09:27:29):

Jag har nu lagt till en slaktbeskrivning. Du som har noter kommer inte ha några problem att tolka det :p



Att nya länkar inte dyker upp i gamla inlägg beror på att de inte triggar en nygenerering: http://pelli.blogg.se/2009/april/bloggse-ligger-nere.html


julia (2010-04-15 @ 21:48:06):

Mäkta underhållande att höra om vilken slakt baletten inspirerar till (läs: kräver). Det är ungefär lika komiskt som situationen när jag känner mig "inspirerad" av att en grand rond musik spelas en aning för långsamt (du skulle bara våga!)



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mail:(publiceras ej)
URL:
Kommentar: